דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אחריות משרד הבריאות בפיקוח על מרפאות ומכונים פרטיים 

מאת    [ 17/10/2005 ]

מילים במאמר: 342   [ נצפה 3829 פעמים ]

בימים אלו ניתן בבית המשפט העליון פסק דין (ע"א 8526/96) אשר סיים פרשה עגומה שעניינה טיפול שקיבל פלוני במרפאת 'מכון יונה' שכלל הזרקות סיליקון לאיבר המין. בפסקי הדין אשר ניתנו במהלך השנים בערכאות השונות נקבע כי הטיפול אשר ניתן לפלוני התובע הינו פרוצדורה בלתי מקובלת אשר אינה ידועה בעולם הרפואה, שגויה באופן בסיסי וגרמה לפלוני נזקים קשים לאיבר מינו עד צורך בשתלי עור והשתלת תותב.

החידוש אשר נקבע בפסק הדין שניתן עוד בשנת 1996 בבית משפט השלום היה בכך שהוטלה על משרד הבריאות אחריות לנזקיו של התובע נוכח העובדה שמשרד הבריאות התרשל בחובת הרישום של המרפאה מתוך הנחה מוטעית, הנובעת מרשלנות בפיקוח, שמדובר במרפאה אשר בה עוסקים ב - 'כירורגיה זעירה' שאינה מחייבת רישום במשרד הבריאות בעוד שבפועל מדובר היה במרפאה אשר עסקה ב -'כירורגיה קטנה' אשר מחייבת רישום ורישוי משרד הבריאות.

בית המשפט קבע כי על אף שבפרסומי המכון צוין במפורש כי במקום מתבצעות פעולות כירורגיות הסתפק משרד הבריאות בהתמקדות בפיקוח על המכון בעניין אופי הפרסומים.

בית המשפט העליון אשר נתן את פסק דינו בערעור המדינה על חיובה ובערעורים אחרים של הצדדים זה כנגד זה קבע כי אין ספק שבמרפאה התקיימה כירורגיה קטנה ולא כירורגיה זעירה ולפיכך על משרד הבריאות הייתה מוטלת חובת הפיקוח שכן הזרקת סיליקון לאיבר המין בוודאי שאינה בגדר זריקה רגילה אשר הינה תחת הרף של כירורגיה קטנה כטענת משרד הבריאות.

בפסק הדין שב בית המשפט על ההלכה כי הימנעות המדינה מהפעלת סמכויות הפיקוח המוטלות עליה על פי חוק הינה בגדר רשלנות ואף קובע כי קיים קשר סיבתי בין רשלנות זו לנזקי התובע פלוני.

בעידן אשר בו המכונים הפרטיים לכירורגיה פלסטית מתרבים כפטריות אחר הגשם פסק דין זה חשוב במיוחד ויש לקוות כי יהווה תמרור אזהרה למשרד הבריאות להדק את הפיקוח על כל אותם מכונים על מנת לוודא כי טרגדיות נוסח מותה של המנותחת לפני מספר שבועות במכון בנתניה לא ישנו בעקבות נטיית חלק מהמרפאות הפרטיות לצמצם עלויות על מנת להגדיל את רווחיהן.

רשימה זו הינה למידע כללי וראשוני בלבד ואינה נועדה בשום מקרה לשמש כייעוץ משפטי ו/או כתחליף לייעוץ משפטי לכל מקרה ונסיבותיו. הדברים נכונים למועד כתיבתם בלבד ונכונותם עלולה להשתנות מעת לעת.

עו"ד עופר סולר
הכותב הינו עו"ד העוסק בדיני נזיקין, רשלנות רפואית, תאונות דרכים ותאונות שונות. חבר בועדת רפואה ומשפט של לשכת עורכי הדין, חבר באגודה לרפואה ולמשפט בישראל, בעל השכלה רפואית.
תאונות עבודה
תאונות דרכים
רשלנות רפואית



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב